Thursday, February 07, 2013

بخشی از کتاب معماری برند و برندینگ

بخشی از کتاب معماری برند و برندینگ ، امیر شفقی (در مرحله چاپخانه)

مفهوم هسته ای تمام فعالیتهای تجاری و برندینگی ، کلمه نیاز است . در کتاب جنگ و صلح ، تولستوی نقل می کند در جریان جنگ روسیه با ناپلئون یکی از زیردستان کوتوزوف ، سردار روسی ، وقتی که وی از جنگ امتناع می کند به او می گوید " مردم می خواهند ما بجنگیم ، تزار هم می خواهد ، پس ما باید بجنگیم ". اما کوتوزوف در جواب وی می گوید " تزار و مردم می خواهند که فرانسوی ها از خاک کشور اخراج بشوند و من اینجا هستم که نیاز واقعی آنها را برآورده کنم" . در برندینگ و بازاریابی ، تشخیص نیاز واقعی مشتریان حیاتی ست ، مردم روسیه خواهان جنگ نبودند بلکه خواهان خروج فرانسوی ها از خاک کشورشان بودند . به زبان امروزی ما وقتی مبلمان ابتیاع می نماییم راحتی و پرستیژ خریداری می کنیم نه چند تکه چوب و پارچه . تولستوی ، در شخصیت پردازی حرفه ای و قهار خود ، بصیرتی حکیمانه به کوتوزوف داده و مدیری بسیار شهودی را در قرن نوزدهم به تصویر کشیده که با وجود مخالفتهای بسیار سردارانش ، به شیوه خود ادامه داده و در نهایت همین عمق بینش او را برنده جنگ می نماید . تفاوت دیدگاه کوتوزوف با سایر سرداران ، در مورد ماهیت جنگی که درگیر آنند ، در عصر حاضر نیز بین مدیران و تجار کهنه کار و تازه واردان وجود دارد . کوتوزوف به لایه های عمیق تر نیاز مردم توجه نموده ، می داند که تزار و مردم خواهان جنگ با فرانسوی ها نیستند بلکه تنها خواهان اخراج آنها بوده و اگر اینکار بدون جنگ انجام شود ، راضی تر هم خواهند بود . با تمرکز روی همین لایه از نیاز ، کوتوزوف با طمانینه و آرامش برخورد می کند و حتی از شهر بسیار مهم و استراتژیک مورد مناقشه عقب نشینی می نماید ، اما چون هدف واقعی را می شناسد به مقصود خود می رسد . نیروهای مهاجم ، پس از به آتش کشیدن شهر با مشکل سوخت و غذا مواجه شده ، شکست خورده و از روسیه تزاری خارج می شوند و کوتوزوف بدون خونریزی و تنها با طمانینه و همراهی با طبیعت زندگی ، جنگ را می برد.