Sunday, February 03, 2013

علی دایی ، برندهای شخصی ایرانی 5

برندهای شخصی ایرانی (5)

علی دایی

1.     علی دایی برندی و نمادی از تلاش و سختکوشی واستقامت است .
2.     از معدود برندهای شخصی ایرانی ، بخصوص در حوزه فوتبال است که در بهترین دانشگاه مهندسی ایران درس خوانده و تحصیلاتش را به واسطه نامداری اش در ورزش بدست نیاورده است . قبل از اینکه در ورزش اسمی در کرده باشد به قول معروف درس خوان بوده است .
3.     ذهنیت مهندسی و قطعیت تفکر ریاضی ، در شخصیت این برند کاملا مشهود می باشد . البته همین هوش و تفکر مهندسی گاهی به نقطه ضعفش بدل شده ، اجازه نمی دهد از هوش هیجانی خود به نحو احسن سود ببرد .
4.     تا زمان اوج در زمین ، بدون جنجال فوتبال بازی کرد و روند منطقی صعود خود را پله پله و مرحله به مرحله ، با تمرین و پشتکار طی کرد و مسیر طبیعی رشد را پشت سر گذاشت .
5.     مهمترین ویژگی اش وقتی که بازی می کرد به حاشیه نپرداختن بود .
6.     بدون توجه به نظر دیگران و نقد و تشویق آنها ، استراتژی حرکت مرحله به مرحله ی خود را حفظ کرده و به پیمودن آن مسیر ، بدون مقایسه خود با دیگران ، ادامه داده است.
7.     هدف گذاری اش ، انجام کارهایی بوده که هیچ کس قبلا در دنیا نکرده باشد . برای همین پر گل ترین ورزشکار ملی تاریخ فوتبال می شود و با اینهمه تمجیدی که از کارش می کنند خودش در فکر کارهای بیشتری ست .
8.     این برند اگر به درستی مدیریت می شد مسلما بهتر از آنچه هست می توانست مورد استفاده قرار گیرد. آفت عدم مدیریت برندهای شخصی ایرانی ، در مقاطعی دامن وی را نیز گرفت .
9.     علی دایی بعنوان یک برند ، که زندگی اش دو بخش دارد ، در بخش اول حیات خود که دوران بازی بوده ، به درستی مدیریت شده است. در این بخش ، ارزشهایی مانند پرتلاش بودن می توانست کارساز باشد اما در بخش دوم زندگی وی بعنوان مربی و رهبر ، این برند به خوبی مدیریت نشد . رهبری ، ارزشهای متفاوتی از بازیکنی را طلب می نماید .ارزشهایی مثل همراهی با دیگران ، روابط عمومی قوی ، ایجاد انگیزش و کم کردن حاشیه های بی فایده و در نهایت بالا بردن روحیه همدلی ملی .
  1. در واقع بعنوان یک برند ، در بازی و اداره بازیکنان درون زمین ، چون متغیرهای غیر قابل کنترل کمتر بودند موفق بود ، اما در رهبری تیم ، خارج از زمین ، چون متغیرهای غیرقابل کنترل بسیار بودند موفقیتی به دست نیاورد و در اداره تیم ملی ناکام ماند .
  2. می توان وی را از موفق ترین برندهای شخصی ایرانی دانست چرا که مسیر زیادی را طی نموده است . از نقطه شروع فعالیتهایش در اردبیل تا فتح برخی قله های رفیع فوتبال جهان فاصله بسیار است .