Tuesday, January 09, 2007

کتاب فرهنگ مدیریت بازاریابی


نام کتاب : فرهنگ مدیریت بازاریابی

نویسنده : امیرحسین شفقی زاده

سال چاپ : 1383

ناشر : نشرخانه آفتاب

این کتاب که برای اولین بار در ایران در این زمینه چاپ شد دارای ویژگی های منحصر به خودش است . برای توضیح این ویژگی ها مقدمه ای که برای کتاب نوشته بودم اینجا آوردم

کتاب از طرف ناشر از طریق سایت آدینه بوک در معرض فروش و دسترس هست . لینک آدینه بوک برای این کتاب هست

http://www.adinebook.com/?page=view&bookcode=72543

مقدمه : شاخص محوری از ابتدا در تهیه این کتاب ، کلمه و نقطه ثقل بازاریابی یعنی نیاز بوده است . در واقع تهیه این مجموعه که با توجه به نیازی که برای آن در بازار حس شده است صورت گرفته و جمع آوری آن از حدرد سالهای 78 آغاز شده و نقطه شروع آن نیز بازار واقعی داد و ستد و کسب و کار و واحد بازارگانی شرکتی تولیدی بوده است . در ابتدا تنها برای رفع نیاز روزانه به دانستن برخی اصطلاحات بازرگانی انجام شده است اما رفته رقته با رویکردی وسیعتر به آن پرداخته شده و تلاش شده با دید جامعی که از طرف تئوریسین ها برای بازاریابی ارائه می شود یعنی اینکه بازاریابی از قبل از تولید و حتی مرحله ایده یابی و سنجش بازار آغاز می شود و تا بعد از مصرف را نیز در برمی گیرد به آن پرداخته شده است .از وجهی دیگر کتاب حاضر طیفی را در بر می گیرد که از خود بازار سنتی شروع شده و به کتابهای تخصصی و گلاسری های مدیریت و بازاریابی ختم می شود

برخی منابع کتاب را می توان به شرح زیر عنوان کرد

1_ اصطلاحات رایج در بازار واقعی کسب و کار ایران

2_ کتابهای مرجع و مقالات جدید بازاریابی و مدیریت

3_ گلاسری های مدیریت

4_ ...کتابهای مرجع بازاریابی جهانی ، توریسم ، تبلیغات ، بازاریابی الکترونیک و

5_ کتابهاب جدید مدیریتی و تجاری

6_ اصطلاحات جدید بازاریابی که استادان بازاریابی در کلاسهای کارشناسی ارشد و دکترا روی آنها تاکید ویژه داشته اند

7_ فرهنگهای عمومی انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی

در تهیه مجموعه ای با این ویژگی ها همیشه وسواس چگونگی انتخاب لغات همراه گرد آورنده خواهد بود و این سئوال که آیا این لغت در حوزه مدیریت و بازاریابی تا چه حد تخصصی محسوب می شود همیشه و در تمام مراحل کار همراه بوده است که در نهایت این رویکرد که تا جای ممکن تمام اصطلاحات بازاریابی آورده شوند و لغاتی که در حوزه بازاریابی مفهوم خاص دارند نیز آورده شوند مورد توجه قرار گرفته است. در واقع در مورد تمام لغات نزدیکترین معنا در زمینه بازاریابی انتخاب شده اند . در مورد مدیریت نیز به عنوان دانشی که جدا کردن آن از بازاریابی منطقی نیست و این دو مبحث کاملا هم پوشانی دارند لغاتی که نقش حلقه رابط را بین بازاریابی و مدیریت بازی می کنند آورده شده اند

خمیر مایه این مجموعه از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که شامل

الف : لغات اصلی متن همراه با ترجمه تلفظ و قاعده دستوری این لغات که بخصوص به قاعده دستوری و تلفظ ها توجه ویژه شده است چون کمتر مورد توجه قرار می گیرند

ب : اختصارات و اصطلاحات خاص مدیریتی و بازار یابی و همل و نقل وغیره

ج : برخی لغات مترادف در زمینه بازاریابی